
Povinné ručení stále dražší
Stalo se vám, že místo nižšího předpisu díky bezeškodnímu průběhu přišla od pojišťovny složenka na vyšší částku? Nic neobvyklého, povinné ručení zkrátka zdražuje. Po několika letech tvrdého konkurenčního boje, kdy se leckteré pojišťovny pod hranici dumpingu, dochází k narovnání cen, jakkoli se nám to nelíbí. A jsou i další důvody ke zdražení. Jaké? Čtěte dáleHasičská daň. Zdražování povinného ručení započalo v roce 2013, kdy dostala zelenou tzv. „hasičská daň“, tedy povinný odvod pojišťoven z vybraného pojistného za povinné ručení na financování výjezdů a zásahů hasičů. Možná od té doby máte také pocit, že je u více nehod vidět více hasičů…
Nový občanský zákoník Dalším významným důvodem ke zdražení se stal nový občanský zákoník, který od roku 2014 zcela zásadním způsobem mění pohled na výši škody a na odpovědnost za ní. Jsme tak svědky dopravních nehod, u kterých se výsledná škoda počítá v desítkách milionů korun. Hospitalizace a snížení společenské uplatnitelnosti mladého člověka uvězněného po zaviněné nehodě na vozíček se může vyšplhat nad 50 mil. Kč.
Máme se bát skokových nárůstů? Základní sazby povinného ručení skutečně rostou, ale konkurenční tlaky vedou k tomu, že se cena zvyšuje jen pomalu a pozvolna. Alespoň to platí pro osobní automobily. U nákladních vozidel a tahačů návěsů je pak tento nárůst strmější a tento trend bude pokračovat. Celkem logicky pak nejvyšší nárůst lze očekávat u řidičů, kteří způsobili nejvíce škod. Je to přímý a jasný dopad nového občanského zákoníku.
Segmentace. Díky poměrně přesným statistickým datům, se kterými mohou pojišťovny operovat, jsme svědky stále větší segmentace, tedy rozdílných cen podle různých parametrů, např. místa bydliště pojistníka, jeho věku, typu vozidla nebo jeho hmotnosti. Někteří pojistitelé upouštějí od stanovování pojistného podle objemu motoru, protože dnes i osobní auta s nízkým objemem mají poměrně vysoký výkon. Cenu tak stanovují spíše podle výkonu motoru. Novinkou je pak segmentace podle ročního nájezdu kilometrů, kdy možná nečekaně sváteční jezdec platí méně než řidič, který tráví více času za volantem.
Jak ušetřit? Začněte vše včas řešit, tj. ideálně nejpozději dva měsíce před výročím smlouvy. Pokud byste od pojišťovny odcházeli (a je to nejčastější způsob, jak ušetřit), bude od vás požadovat doručit výpověď nejpozději šest týdnů výročím. Pouze v případě, kdy vám navyšuje pojistné na další období (a je to teď také velmi častý jev), můžete smlouvu vypovědět i blíže k výročí, nikdy však po něm, výpověď by pojišťovna akceptovala až k dalšímu výročí, tedy za rok. Propočet se vyplatí udělat každý rok, vždy se můžete trefit do nějaké konkrétní akce té či oné pojišťovny. Pak je na každém, zda bude se stávajícím pojistitelem vyjednávat ještě o lepší ceně. Jenom pozor! Důležité je sledovat nejen cenu, ale i to, co ve skutečnosti pojištění obsahuje, třeba i v oblasti asistenčních služeb, které se mohou výrazně lišit. Pojišťovna vám může pomoci nejen při nehodě, ale i poruše. A ne jen zajištěním pomoci, ale i třeba úhradou nákladů za ní.
Chcete si zajistit lepší podmínky na povinném ručení a ne jen teď, ale i do budoucna? Nechcete pobíhat od jedné pojišťovny ke druhé? Zavítejte k nám, na Partners market Turnov na nám. Českého ráje, na jedno místo, které je tu pro Vás – s bezplatným poradenstvím a každoročním servisem.
19.10.2018