
Jak poznám toho pravého?
Internet je plný srovnávačů všeho možného. Každý jsme si zákonitě už několikrát ověřili nepsané pravidlo, že to nejlevnější nemusí zpravidla být to nejlepší. Nebo že to zdánlivě nejlevnější může ve výsledku být také to nejdražší. Jak tedy správně vybrat vhodný běžný účet?Poplatky. Pro českého klienta banky je typické, že se zlobí na svou banku kvůli poplatkům. Při posuzování výhodnosti jeho účtu bere často poplatky jako jediné kritérium. Pokud uvažuje o změně banky, často se pak omezí na srovnávání nákladů. U výběru běžného účtu ale platí podobná pravidla jako u jakéhokoli finančního produktu – to nejdůležitější je, k čemu vlastně daný produkt, v tomto případě běžný účet, potřebujeme.
Využití účtu. Má být váš účet jen nejnutnější operativou, aby měl kam zaměstnavatel poukazovat mzdu, nebo potřebujete robustní nástroj, se kterým třeba chcete provádět desítky přeshraničních plateb měsíčně? Může vám snížit úrokovou sazbu u hypotéky, může vám zjednodušit život při platbě na internetu. Co konkrétně je ale pro vás stěžejní? Jděte do detailu, rozhodující může být i poplatek za výběr z bankomatu v zahraničí nebo typický devizový kurz banky, pokud budete platit nebo vybírat mimo ČR.
Účet za „nula“. Účty zdarma mají typicky svá omezení nebo podmínky – kreditní obrat (určitá částka připsaná v kalendářním měsíci), počet transakcí nebo plateb kartou apod. Pozor i na účty zdarma, u kterých ale platíte za každou dílčí operaci a transakci. Vyplatí se udělat si vlastní analýzu svých potřeb, tj. kolik jakých transakcí v průměru měsíčně zadáváte, kolik trvalých plateb, inkas, výběrů z bankomatu, plateb u obchodníka nebo na internetu apod. V balíčku nazvaném „účet zdarma“ může být jen jistý omezený počet transakcí opravdu bez poplatku, za každý další už banka poplatek naúčtuje.
Online nebo kámen? Rozhodovat může i dostupnost banky, pokud je pro vás důležité moci řešit své požadavky v kamenné pobočce – v takovém případě můžete být nemile překvapeni výší poplatků za úkony na přepážce. Vklad nebo výběr hotovosti na přepážce se prodraží. Vzhled internetového bankovnictví asi zásadní roli hrát nebude, způsob, jak se do něj dostat (a bezpečně!) už může být ale zcela fatální. Pokud vítěz vašeho soukromého srovnání bude po vás chtít speciální vybavení (chytrý telefon, token, klíč, …), tak sice ušetříte, ale ve výsledku těch několika ušetřených korun měsíčně můžete dost dobře litovat, když to bude za cenu výrazně sníženého komfortu při dennodenním kontaktu s internetovým bankovnictvím. Nebo když se do internetového bankovnictví z důvodu nutnosti aktualizace přihlašovací aplikace ve smartphonu ani nedostanete.
Bojíte se změny? Díky „mobilitě účtů“ nemusí být přechod k jiné bance noční můrou. Veškeré trvalé příkazy a souhlasy s inkasem si banky mezi sebou převedou, dokonce i zůstatek účtu. Vy jen nahlásíte nové číslo svému zaměstnavateli a oznámíte změnu společnostem, které od vás inkasují (SIPO na poště, mobilní operátor, dodavatel energií apod.). Tato služba nic nestojí, změní se tak vlastně jen číslo účtu.
3.1.2019